Uusi terminaali, Helsinki-Vantaan lentoasema
Alunperin Helsingin olympialaisia varten 1952 rakennetun Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkee 90 prosenttia Suomen kansainvälisestä lentoliikenteestä. Nykyään se on merkittävänä kaukolentoliikenteen solmukohta idän ja lännen välillä. Osana mittavaa kehitysohjelmaa lentokentän terminaalirakennusta laajennetaan sekä sen lähiympäristöä kehitetään.
Toimistomme laati kilpailuehdotuksen lentoaseman puurakenteiseksi terminaalirakennukseksi, joka tarjoaa matkailijalle ensielämyksen Suomesta ja sen ainutlaatuisesta luonnosta. Veistoksellinen arkkitehtuuri viestii Suomen luonnon ja rakentamisen omaleimaisuudesta erottautuen kansainvälisten lentokenttien joukosta.
Terminaali tarjoaa matkailijoille palan suomalaista metsäluontoa ja ainutkertaista puuarkkitehtuuria.
Arkkitehtoninen elämys rakentuu terminaalirakennuksesta ja luonnonmukaisesta puutarhasta. Terminaalin suuri puinen kattorakenne muodostaa lentoasemalle uuden pääjulkisivun vihreän puistovyöhykkeen päätteenä. Katon ja pilareiden puurakenteet nivoutuvat yhteen tektoniseksi kokonaisuudeksi, josta luonnonvalo siivilöityy läpi. Tilaan avautuva puutarha tuo luontomaiseman osaksi sisätilaa. Näkymä kattorakenteisiin ja puutarhaan avautuu myös saapuvien matkustajien tasolta tuloaulasta.
Toiminnallisesti uusi terminaali liittyy saumattomasti nykyiseen terminaaliin ja uudet lähtö- ja tulopalvelut nykyisiin aulatiloihin. Toiminnot on järjestetty loogisesti vyöhykkeittäin ja ne ovat joustavasti muokattavissa ja laajennettavissa. Terminaalista on suorat yhteydet eri liikennemuotoihin kuten kehäradan asemalle, matkakeskukseen ja pysäköintiin.